Kontorer

Byrået som ansetter suksesshistorier

O45A7745situasjon2

Siden 2005 har Bemanningsbyraaet bygget seg opp fra et lite kontor i Kristiansand til åtte kontorer i landet. Suksessen bygger på fire ting: Personlighet, kompetanse, fleksibilitet og kvalitet. Ordene er i seg selv ikke alltid like lett å vite hva man skal legge i, før du benytter deg av Bemanningsbyraaets tjenester – da skjønner du hva de betyr.

Personlig oppfølging

Du blir ikke møtt av en telefonsvarer hos Bemanningsbyraaet. Her er det ekte mennesker som møter deg. Det personlige skinner igjennom i alt de gjør. De er mindre enn andre bemanningsbyrå, og det betyr at de raskere kan hive seg rundt og løse kunders floker kjapt. Og akkurat det var grunnen til at Bemanningsbyraaet fikk NextGenTel som kunde.

O45A7352Mona_farge

Daglig leder i Bemanningsbyraaet i Bergen, Mona Lavik Sletten forteller hvordan det gikk til.

 – Leder for kundeservice privat hos NextGenTel, Cathrine Tøsse, ringte en onsdag og spurte om jeg klarte å levere tre kandidater til mandagen. Selvsagt, svarte jeg, ler Mona.

Og ganske riktig, mandagen etter begynte tre vikarer hos NextGenTel.

– Det er de nære tingene som utgjør den store forskjellen. Kundene våre forholder seg til én rådgiver, vi setter oss kjapt inn i hva kunden trenger og leverer raskt. Det gjør det lett å forholde seg til oss, forteller Anja Berglihn, markedssjef i Bemanningsbyraaet.

 

 

70 års erfaring fordelt på fem ansatte

Bergenskontoret ble åpnet i 2012 med Mona som daglig leder. Raskt ble de flere, og i dag teller de fem ansatte som tar hånd om bemanning til de fleste bransjer. Eva Strand og Grete Grimstad har vært med fra starten og er partnere i selskapet. Cathrine Braaten startet høsten 2012 og Jon-Frode Bosåen begynte et par år etter. Til sammen har bergenskontoret 70 års erfaring med bemanning.

Er der det skjer

Det første Mona gjorde var å få kontakt med de ulike næringsrådene i Bergen og omegn, blant annet har de et godt samarbeid med Brann og er med i deres B2B nettverk – Kremmerplassen.

– Vi må være der det skjer. Våre ansatte er engasjerte mennesker og vi jobber mye med nettverksbygging. Vi lever av relasjoner både mot kunder og kandidater. Derfor har vi også faglige møter sammen med Advokatselskapet Kluge og PwC. Der tar vi opp relevante og tidsaktuelle tema som næringslivet er opptatt av. Her er dessuten ikke bare Bemanningsbyraaets eksisterende kunder invitert, men samarbeidspartnere og andre i nettverket, forteller Mona.

Kongen, dronningen og servitøren

Det er ikke alle jobber som er like enkle å finne riktig kandidat til. Som da Mona ble oppringt og spurt om hun kunne skaffe en til å servere.

– Jeg spurte hva slags kvalifikasjoner de var ute etter. Dette er noe hvem som helst kan gjøre, svarte de. Jeg spurte hva oppdraget går ut på, og de svarte: Kongen og dronningen kommer på besøk. Vi trenger en til å servere i forbindelse med Festspillåpningen. I det jeg la på røret, tenkte jeg: «dette kan jo jeg gjøre selv!».

Kvelden før kom nervene, og Mona fikk med seg en kollega.

– Jeg ble plutselig nervøs, jeg hadde jo aldri servert før. Så da spurte jeg en kollega om hun ville hjelpe til. Dagen etter serverte vi kongen og dronningen. Nå kan jeg ikke servere mer, for alt annet vil være nedtur, ler Mona.

Fordeler med bakgrunnssjekk

Når varen som tilbys er mennesker, kan man aldri helt vite hvem man snakker med. Selv om Mona har hatt mange tusen intervjuer, og alle som kommer inn må ha med seg rett kopi eller originale papirer, er det ikke mulig å avdekke alt gjennom en prat.

– Jeg sier det stadig vekk, vi har med mennesker å gjøre som har tanker, følelser og meninger. Det er mange variabler og mange ting som må stemme for at det skal bli en god match mellom medarbeider og oppdragsgiver. Derfor er vi ekstra nøye på kvalitetskontroll og bakgrunnssjekk. Nå tar vi bakgrunnssjekk et steg videre, sier Mona og fortsetter:

– Vi har inngått samarbeid med Meditor der kundene våre kan kjøpe en verifisering av presentert dokumentasjon som for eksempel CV, vitnemål, attester, og mye mer. I tillegg sjekker vi kandidatens digitale avtrykk. Her kan kunden velge fra enkle til mer omfattende varianter av bakgrunnssjekk.
For feilansettelser er dyrt. Flere bemanningsbyråer har tall som viser at en feilansettelse kan koste halvannen årslønn. Men en feilansettelse kan skyldes mye mer enn juks med papirer. Det handler vel så mye om oppfølging og opplæring.

Tett oppfølging

Hver dag går Bemanningsbyraaet gjennom hvem som har registrert seg hos dem, vurderer bakgrunn og kompetanse opp mot de oppdrag de jobber med og kaller inn potensielle kandidater til samtaler.

– Jeg er utrolig opptatt av oppfølging. Vi oppdaterer til enhver tid databasen vår, holder kontakt med kandidatene våre og svarer alle så langt vi klarer. Der vi har kandidater ute på oppdrag, kommer vi på besøk omtrent en gang i måneden, forteller Mona.

Da reiser Bemanningsbyraaet til sine kunder og kandidater og ser til at alt går bra med samarbeidet mellom dem, og at kandidatene trives. Bemanningsbyraaet ønsker å bidra dersom det er små justeringer eller utfordringer som dukker opp. Det er verdifullt for kunden som får en erfaren sparringspartner og for kandidaten som skal trives og gjøre en god jobb.

 

Plutselig blir bemanning høyaktuelt

Som med de fleste kjøp av kapitalvarer eller tjenester, er ikke bemanning noe de fleste går og tenker på. Stort sett går arbeidsdagene sin vante gang. Men så kommer det en oppsigelse på pulten, en permisjon eller en annen uforutsigbar ending i arbeidsstaben. Hva skjer da?

I følge kundeundersøkelse som Bemanningsbyraaet har fått gjennomført, er det viktigste for kundene til Bemanningsbyraaet at de skaffer riktig kompetanse uten for mye plunder og heft. Kundene vil ha gode kandidater som fungerer, enkelt og greit.

O45A8110_3

– Vi sender aldri avgårde CVer til kandidater bare for å vise at vi har mennesker i basen vår. Vi sender kun dem som vi mener vil gjøre en god jobb. Vi bruker også god tid på å bli kjent med kunden, slik at vi danner oss et bilde av hva slags mennesker som vil passe godt inn hos dem. Det vet vi at kundene våre setter pris på, sier Mona.

Og er det noe Bemanningsbyraaet er eksperter på, er det å hive seg rundt, forstå oppdraget og finne den rette. For alle kan finne flinke folk, men Mona og teamet finner dem som passer.

Fremtidsrettet: Først inn i Media City Bergen

Som en av de første utenom de selvsagte mediehusene i Bergen, signerte Bemanningsbyraaet leiekontrakt for kontorlokaler i Media City Bergen.

– Vi har ønsket og drømt om å gå inn der siden det første møtet om planene. Det åpner seg helt nye fagområder og muligheter for oss. Vi gleder oss skikkelig, forteller en forventningsfull Mona.

Går alt etter planen, er Bemanningsbyraaet på plass i Media City Bergen allerede sommeren 2017.

Går motstrøms i en presset tid

Før Bergenskontoret flytter til nye lokaler i medienes metropol, åpner Bemanningsbyraaet enda et kontor i Hordaland, nærmere bestemt på Sotra.

– Vi ser i disse dager muligheter der andre ser utfordringer. Derfor åpnet vi 1 mars 2016 kontor på Sotra for å styrke vår satsning som en fleksibel og aktiv samarbeidspartner for bedrifter i området, både på bemanning og rekrutteringssiden innenfor våre fagområder. Vi ser på Sotra som et naturlig valg i vår videre satsning fremover, og håper at vi får til mange spennende prosjekter sammen med både lokale og nasjonale aktører, forteller Mona.

I en tid hvor mange opplever usikkerhet rundt arbeidsplassene, er det en trygghet i at Bemanningsbyraaet satser. Det betyr jobb for kandidater, og trygg levering av arbeidskraft for bedrifter.

 Har du eller din bedrift behov for ekstra arbeidskraft?

Ikke nøl med å ta kontakt med Mona eller en av de andre dyktige rådgiverne i Bemanningsbyraaet. Og husk – du kommer ikke til en telefonsvarer!

 

 

 

Les mer om: